بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
الله لا‌ اله الا‌ الله الملک الحق المبین
سلام

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: نماز و روزه و صدقه و نیکی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود،و اجر و پاداش این امور برای میت و آن کسی که آن را انجام می‌دهد، نوشته می‌شود.

دوستان گرامی بیایید برای شادی روح معمار انقلاب امام خمینی رحمةالله‌ علیه وشهدای والا مقام و اموات و گذشتگان که دستشان از این دنیا کوتاه شده است،فاتحه‌ای بخوانیم.

ربّنا اغفرْ لنا ولإخواننا الذین سبقونا بالإیمان ولا تجعل فی قلوبنا غِلاًْ للذین آمنواربّنا إنّک رئوف رحیم.

غروب پنجشنبه در روایات بسیار مغتنم دانسته شده است. هم برای زندگان و هم برای اموات. اما چشم انتظاری شهدا و اموات در شب جمعه هر هفته از مواردی است که در روایات بر آن تاکید شده است.

در این مقاله کوتاه ضمن بررسی چندین روایت در این خصوص شما را به تلاوت سوره فاتحه و اخلاص برای شادی روح شهدا و اموات دعوت می نماییم.


از روایت استفاده می شود خیرات و طلب آمرزش برای اموات در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت. برای اموات از هر چیز بهتر و مفیدتر صدقه و احسان به فقرا و اهدای ثواب آن برای مردگان است.

رسول گرامی اسلام (ص) فرمود:
«صدقه حرارت قبرها را از بین می‌برد».(1)

برای اموات بهترین دعا این است که انسان برای آنان از خدای مهربان طلب عفو و مغفرت کند . بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمت‌هایش را بر آنان نازل فرماید. می‌توان دعای 24 صحیفه سجادیه را برای پدر و مادر که دارای مضامین عالی آموزشی و تربیتی است، در شب یا روز خواند، همچنین این آیه دعای خوب و تحفه‌‌ای زیبا برای گذشتگان است:

«ربّنا اغفر لی و لوالدیّ و للمؤمنین یوم یقوم الحساب؛ (2)
پروردگارا ! روزى که حساب برپا مى‏شود، بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى».

روایتی از حضرت صادق (ع) نقل شده:

«هر کس نزد قبر مؤمنی هفت مرتبه سوره إنّا أنزلنا را بخواند، خداوند فرشته‏ای می‏فرستد که پیش قبر میت، خدا را عبادت کند. خداوند ثواب عبادت فرشته را برای میت و کسی که إنّا أنزلنا را خوانده می‏نویسد، تا زمانی که خداوند وی را به واسطه این عمل وارد بهشت کند.
بعد از سوره حمد، هفت مرتبه إنّ أنزلنا و هر یک از قل أعوذ بربّ الفلق، قل أعوذ بربّ الناس، قل هو الله أحد، و آیه الکرسی را سه مرتبه بخواند».(3)

یکی از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل کرده :«برای مردگان خود هدیه بفرستید»، گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا.ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند... ای خانواده من، پدر ، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است . نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».(4)از روایت برداشت می‌شود که لازم نیست به زیارت قبر مردگان بروید، بلکه در هر کجا برای آنان صدقه بدهید و دعا و فاتحه بخوانید، ثوابش به آن ها می‌رسد. البته رفتن سر قبر بهتر است، چون اثرات دیگری غیر از فاتحه نیز دارد.البته در کنار قبور اموات قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به روح میت بسیار خوب است.
در روایتی دیگر می‌فرماید:


«هر صدقه‌ای که برای مرده داده می‌شود، فرشته‌ای آن را می‌گیرد . در طبقی از نور می‌گذارد . بر لب قبر می‌ایستد . با صدای بلند می‌گوید: ای اهل قبور، درود بر شما، بگیرید این هدیه را که بستگان تان برای شما فرستاده‌اند». (5)

اگر به احادیث ذکر شده دقت شود، متوجه خواهیم شد که مرده‌ها چشم به راه و چشم انتظار هدیه، دعا و... فرزندان و خانواده خود هستند.
سعد بن عباده می گوید:یکی از افراد بنی ساعده در سفر بود که مادرش از دنیا رفت، به رسول خدا (ص) عرض کرد: در غیاب من، مادرم از دنیا رفته، اگر برایش چیزی صدقه بدهم، نفعش عاید وی می‌گردد؟ حضرت فرمود: «بلی». گفت : شما را شاهد می‌گیرم که محوطه درخت خرمایم را که به ثمر نشسته ، برای او صدقه قرار دادم.(6)


رفتن به زیارت قبور غیر از فوایدی که برای اموات دارد، برای زندگان نیز مؤثر است؛ زیرا انسان را به یاد آخرت می‌اندازد. هدایا و ثواب‌هایی که برای اموات می‌فرستند، برای زندگان نیز مؤثر است و برای خودشان ثواب دارد. کسی که سوره حمد یا آیت الکرسی یا صدقه یا نماز برای اموات می‌خواند، اول اثرش به خود زنده می‌رسد، بعد برای میت.

مفهوم خیرات و صدقه اعم است . شامل هر نوع کار خیر ، یا حتی نیت و فکر و اندیشه خیر برای مردم و یا اسلام می شود. می توان هر عمل خیری که به قصد قربت انجام می شود ، ثواب آن را به روح اموات نثار کرد.

موفق باشید


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿ 1 ﴾
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿ 2 ﴾
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿ 3 ﴾
مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ ﴿ 4 ﴾
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿ 5 ﴾
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ ﴿ 6 ﴾
صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿ 7 ﴾